Omavalvontasuunnitelma
Toimintaterapia Satu Salo omavalvontasuunitelma
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n ja Valviran määräyksen 1/2024 mukainen palveluyksikön omavalvontasuunnitelma. (päivitetty 16.2.2025)
Omavalvontasuunnitelma
1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
1.1 Palveluntuottajan perustiedot:
Toimintaterapia Satu Salo
y-tunnus 1149951-3
Yhteystiedot: satu.salo@salot.fi
0405406961
Saaristenkatu 22 B 26, tsto 2, 13100 Hämeenlinna
Yrityksen vastuuhenkilö Satu Salo
1.2 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Palveluyksikkö tarjoaa lapsille ja nuorille suunnattua toimintaterapiaa. Palveluita tuotetaan hyvinvointialueille, Kelalle sekä kunnille. Palvelua voidaan tuottaa myös
suoraan asiakkaalle, joka saa korvauksen vakuutusyhtiöltä.
Palvelua ti tuoteta ostopalveluna tai alihankintana toiselle palveluntuottajalle tai järjestäjälle eikä palvelua ei hankita toiselta palveluntuottajalta.
2. Asiakas- ja potilasturvallisuus
2.1 Palveluiden laadulliset edellytykset
Kuvaus toimenpiteistä, joilla palveluyksikkö huolehtii tämän suunnitelman
toteutumisesta
• Toiminnan vastuuhenkilö on tavoitettavissa ongelmatilanteita varten normaalina työaikana.
• Vastuuhenkilö vastaa terapiasuunnitelman toteutumisesta.
• Henkilöstö käy säännöllisesti täydennyskoulutuksissa.
• Yrityksessä noudatetaan palvelua tarkentavia palvelukuvauksia.
• Kelan palvelukuvaukset
• Hyvinvointialueiden palvelukuvaukset
2.2 Vastuu palvelun laadusta
Palvelun tuottaja vastaa palvelun laadusta
2.3 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon
Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi asianmukaisesti asiakkaan taustasta tai vammasta riippumatta. Asiakasta kohdellaan ihmisarvoa ja vakaumusta sekä yksityisyyttä kunnioittaen. Asiakkaan äidinkieli, yksilölliset tarpeet ja kulttuuri otetaan mahdollistuksien mukaan huomioon. (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, potilaslaki 785/1992)
Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet ja
itsemääräämisoikeudet
Asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista
annettua lakia, jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan valinnanvapauteen tai julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain ( 6 §:) eli potilaan itsemääräämisoikeuteen
liittyvissä kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi
yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä
hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä
tavalla.
Yrityksessä ei käytetä erillisiä rajoitustoimenpiteitä. Lisätietoa Valviran rajoitustoimenpiteet -sivulla
Lastensuojelu
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuudesta tehdä lastensuojeluilmoitus
noudatetaan sitä, mitä lastensuojelulain 25 §:ssä on säädetty. Terveydenhuollon
ammattihenkilöllä on lakiin perustuva velvollisuus lastensuojeluilmoituksen tekemiseen
hyvinvointialueelle, mutta ilmoitus voidaan tehdä myös lastensuojelulain 25 a §:n
nojalla yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa.
Terveydenhuollon ammattihenkilöillä ei ole oikeutta pidättäytyä
lastensuojeluilmoituksen tekemisestä, milloin he ovat tehtävässään saaneet tietää
lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma
käyttäytyminen edellyttää mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä.
Lastensuojeluilmoituksen tarkoituksena on aina lasta koskevan tuen tarpeen
selvittäminen.
Asiakkaan oikeus osallisuuteen
Asiakasosallisuudella tarkoitetaan henkilöiden, asiakkaiden ja asiakasryhmien
mahdollisuutta vaikuttaa ja osallistua palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen ja
arviointiin. Asiakkaita voivat olla sekä todelliset että mahdolliset asiakkaat, jotka
muodostavat palvelunantajan asiakaskunnan
Asiakkaan osallisuudessa omassa palvelussa tarkoitetaan henkilön oikeutta tulla kuulluksi ja sopia palveluistaan yhteisymmärryksessä ammattihenkilöstön kanssa.
Yrityksen arvot ja toimintaperiaatteet
Yrityksen periaatteena on tuottaa laadukasta ja yksilöllistä lasten ja nuorten toimintaterapia palveluita vastuullisesti. Vastuulla on huolehtia palvelun laadusta mm. ylläpitämällä ja
kehittämällä ammattitaitoa sekä arvioida kuntoutuksen hyötyä ja tarvittaessa ohjata asiakasta sen mukaan. Lasten kanssa työskennellessä meillä on vastuu turvallisuudesta. Tavoitteena on tarjota motivoivaa ja kuntoutusta edistävää toimintaa sekä onnistumisen kokemuksia.
Terapiasuhteen aloitus
Terapiasuhteen alussa terapeutti kartoittaa asiakkaan tarpeet ja kuntoutuksen tavoitteet, sekä laatii terapiasuunnitelman. Terapiasuunnitelma päivitetään tarpeen mukaan.
Epäasiallisen kohteluun puuttuminen ja potilasasiavastaava
Mikäli asiakas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas olla suoraan puhelimitse tai
kirjeitse yhteydessä yrityksen vastuuhenkilöön epäasiallisen kohtelun oikaisemiseksi. Vastuuhenkilö kirjaa asiakkaalta saadun ilmoituksen muistutuksena ja varmistaa ilmoituksessa kerrottujen epäkohtien poistumisen. Potilaalla on myös oikeus saada alueen potilasasiavastaavalta lisätietoja potilaan oikeuksistaan.
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
p. 03 629 3204
www.turvaposti.fi/viesti/omahame@omahame.fi
Kuntoutus on vapaaehtoista ja potilaalla on oikeus kieltäytyä tarjottavista terapiatoimenpiteistä.
2.4 Muistutusten käsittely
• Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun
lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen
muistutus yrityksen vastuuhenkilölle. Myös potilaan omaisella tai läheisellä on joissain
tilanteissa oikeus tehdä muistutus.
• Yrityksen vastuuhenkilö käsittelee potilaan antamat muistutukset ja
varmistaa epäkohtien korjaamisen viipymättä. Saadusta muistutuksesta ja sen
perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen
antaneen potilaan potilasasiakirjoihin.
• Muistutukset ja niiden perusteella tehdyt toiminnan oikaisuun liittyvät toimet
käsitellään.
2.5 Henkilöstö
• Yrityksessä työskentelee 1 toimintaterapeutti. Samoissa toimitiloissa työskentelee myös fysioterapeutti itsenäisenä ammatin harjoittajana.
• Yrityksessä ei käytetä vuokratyövoimaa.
• Sijaisuustarpeet arvioidaan tilannekohtaisesti. Kelan
vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja ostopalveluissa sijaisen on täytettävä
samat tilaajan asettamat sopimuksista ilmenevät edellytykset kuin vakituisellekin
henkilöstölle asetetaan.
• Opiskelijoiden käyttö yrityksessä on rajattua ja näihin pyydetään aina asiakkaan kirjallinen lupa. Opiskelijan tekemiä potilasasiakirjamerkintöjä seurataan ja asiakkaiden kokemuksia tiedustellaan
Ensiapuvalmius
Henkilöstön ensiapuvalmiuksista huolehditaan perehdyttämällä ja kouluttamalla
henkilöstöä säännöllisesti. Yrityksen toimitiloissa on käytettävissä yleisimmät tarvittavat
ensiapuvälineet.
2.6 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
• Yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimijoiden
kanssa järjestetään sopimuksen mukaisella tavalla ja tarpeellisella määrällä
hoitoneuvotteluja. Tämän lisäksi monialaista yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi
asiakkaan kotikäyntien/arkiympäristökäyntien yhteydessä tai erillisillä
verkostokäynneillä, sekä myös puhelimitse ja suojatulla sähköpostilla.
2.7 Toimitilat ja välineet
Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta
sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa
Toimintayksikkö:
Toimintaterapia Satu Salo, Hämeenlinna
Saaristenkatu 22 b 26, tsto 2, 13100 Hämeenlinna
Toimitila 77 m2, joka on muokattu lasten ja nuorten toimintaterapiakäyttöön soveltuvaksi.
Toimitilat sijaitsevat hissittömän talon 2. kerroksessa eivätkä siksi sovellu vaikeasti liikuntarajoitteisille.
Pelastussuunnitelma
Pelastuslain 15 §:n mukaan rakennukseen, joka on poistumisturvallisuuden tai
pelastustoiminnan kannalta tavanomaista vaativampi tai jossa henkilö- tai
paloturvallisuudelle aiheutuvan vaaran tai vahinkojen voidaan arvioida olevan
vakavat, on laadittava pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelman laatimisesta
vastaa rakennuksen tai kohteen haltija.
Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn liittyvistä
menettelyistä
Toimitilat siivotaan viikoittain ja tarvittaessa useammin. Terapiavälineitä puhdistetaan säännöllisesti. Jätehuolto on järjestettykunnallisen jätehuollon kautta. Kuntoutusyrityksen toiminnassa ei tyypillisesti synny erityisen vaarallisia jätteitä. Mikäli vaaralista jätettä kuitenkin syntyy, kerätään ne erikseen merkittyyn vaarallisen jätteen astiaan, esimerkiksi tartuntavaarallistenjätteiden astiaan. Käytetyt hoitohygieniaan liittyvät kertakäyttövälineet hävitetään asianmukaisesti.
2.8 Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Potilastietojärjestelmät
Käytössä oleva potilastietojärjestelmä täyttää asiakastietolain (laki 703/2023)
vaatimukset ja se löytyy Valviran tietojärjestelmärekisteristä.
Etävastaanotto tai etäterapia
Etäpalveluita käytetään tietoturvallisella tavalla siten, että asiakas on luotettavasti
tunnistettavissa. Ennen kasvokkain alkaneen terapian siirtämistä etäterapiaksi
varmistutaan kuntoutuja-asiakkaan tietoteknisistä edellytyksistä suoriutua terapiasta
myös etänä, joko asiakkaan tai palveluntuottajan laitteilla, kuten tabletilla
Yleinen kuvaus palveluyksikön käytössä olevista laitteista
Palveluyksikössä käytetään kaupallisia liikunta- ja kuntoutusvälineitä, jotka ovat aina
CE-merkittyjä. Kuntoutuksessa saatetaan käyttää myös omavalmisteena tehtyjä
kuntoutuksen apuvälineitä, kuten harjoituskeittiöitä, kommunikoinnin apuvälineitä
tai muita harjoitusvälineitä, joilta ei edellytetä CE-merkintää.
Vaaralliseksi havaittujen laitteiden käyttö keskeytetään välittömästi. Välineistö tarkistetaan säännöllisesti.
2.9 Lääkehoitosuunnitelma
• Yrityksessä ei järjestetä lääkehoitoa, eikä käsitellä lääkkeitä, joten erillistä lääkehoitosuunnitelmaa ei ole.
2.10 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Vastuu asiakastietojen käsittelyn ohjeistamisesta
Asiakastietolain 7 §:n mukainen palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen
liittyvästä ohjeistuksesta vastaa yrittäjä
Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen
Jo pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä
potilassalaisuuden suojaama tieto. Yrityksen asiakas- ja potilasrekisteri on salainen
sekä tarpeellisin toimenpitein suojattu sekä teknisesti että organisatorisesti.
Mahdolliset virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta
siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan yksityisyyden
suojaa tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista
tietoturvaloukkauksista kerrotaan aina EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti
viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten edunvalvojalle tai
huoltajalle.
Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan
erillisellä suullisella tai kirjallisella suostumuksella. Suullisesta tietojen
luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä asiakasasiakirjoihin.
Kanta-arkistoon liittyneellä palveluntuottajalla on velvollisuus kirjata kaikki
rakenteisesti kirjatut potilasasiakirjamerkinnät valtakunnalliseen potilastiedon
arkistoon (Kantaan). Asiakas voi halutessaan kieltää tietojen edelleen luovuttamisen
Kanta-palveluiden kautta, mutta Kantaan kirjaaminen on aina Kanta-palveluihin
liittyneen palveluntuottajan lakisääteinen velvollisuus.
Lakiin perustuvissa ostopalveluissa, kuten hyvinvointialueiden tai näiden
yhteistyöelinten sekä Helsingin kaupungin tilaamien sote-palveluiden osalta
rekisterinpitäjä on lakisääteisesti palvelut tilannut taho. Rekisterinpitovastuun
kuuluessa ostopalveluissa tilaajalle, ei asiakkaalla ole erillistä mahdollisuutta kieltää
tai sallia asiakastietojen palauttamista tilaajalle.
Kelan kuntoutuspalveluiden ja Kelan kuntoutuspsykoterapian osalta palveluntuottaja
on aina itsenäinen potilas- ja asiakastietojen rekisterinpitäjä, eikä tietoja luovuteta
eteenpäin lähettävälle tai muulle taholle ilman potilaan suostumusta tai lakiin
perustuvaa syytä. Kelan kuntoutuksen osalta lakiin perustuva syy voi olla kuitenkin
esimerkiksi Kelan esittämä Kelan kuntoutuslakiin perustuva pyyntö saada tietoja
kuntoutuksen edistymisestä, jos tiedolla voi olla vaikutusta etuuspäätöksen käsittelyyn.
Asiakasasiakirjojen käsittely yrityksen sisällä
Asiakasasiakirjojen kuten potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä
tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen
käsittelystä (703/2023).
Yrityksellä on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä mutta yritys ei ole vielä liittynyt Kanta-järjestelmään.
2.11 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Asiakkailta saatu palaute huomioidaan ja tehdään tarvittavat muutokset.
Terveydenhuollon asiakkailla on aina oikeus tehdä potilaan asemasta ja oikeuksista
annetun lain 3 luvun mukainen muistutus. Toimintayksikön on käsiteltävä muistutus
asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa
muistutuksen tekemisestä. Vastaus on perusteltava asian laadun edellyttämällä
tavalla.
Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta tehdä saamastaan palvelusta
kantelua valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle.
3. Omavalvonnan riskienhallinta
3.1 Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Palveluntuottajan ja henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus
Yrittäjällä on velvollisuus ilmoittaa palvelunjärjestäjälle
(hyvinvointialue tai Helsingin kaupunki) ja valvontaviranomaiselle
(aluehallintovirasto tai Valvira) palveluntuottajan omassa tai tämän alihankkijan
toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat
epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat,
vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole
kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin. Ilmoitusvelvollisuutta ei
ole, mikäli palveluntuottaja kykenee omatoimisesti korjaamaan puutteet tai uhkaavat
puutteet itsenäisesti omilla toimillaan.
Yrityksellä on myös sote-valvontalain 29 §:n nojalla oikeus ilmoittaa
havaitsemistaan puutteista valvovalle viranomaiselle (aluehallintovirastot tai Valvira)
jos yritys ei ilmoituksen saatuaan korjaa epäkohtaa tai epäkohdan uhkaa viipymättä.
Sote-valvontalain mukaisesta ilmoitusoikeudesta ja ilmoitusvelvollisuudesta on
tehtävä merkinnät tähän omavalvontasuunnitelmaan ja yrittäjän on
perehdytettävä itsensä näistä oikeuksista ja velvollisuuksista.
.
Toiminta poikkeus ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet näihin
tilanteisiin
Väkivaltatilanteet
Yrittäjä pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita mahdollisimman aikaisin etukäteen. Yrityksen toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa.
Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden tai henkilöstön
turvallisuuden niin edellyttäessä yrityksen henkilöstö on velvollinen kutsumaan
paikalle poliisin ratkaisemaan väkivallan uhkan tai selvittämään jo tapahtunutta
väkivaltaa.
Tapaturmatilanteet
Yrityksellä on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa
hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu
hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä.
Sähkökatkot ja muut poikkeukselliset tilanteet
Yrityksessä on asiakasturvallisuuden edellyttämät välineet ja henkilöstöllä taito
niiden käyttöön sähkökatkotilanteessa. Yrityksellä on jatkuvan potilasturvallisuuden
edellyttämä varasto kriittisiä hoito- ja hoivatarpeita tai tarvikkeita.
3.2 Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataan
Epäkohtien korjaaminen on lähtökohtaisesti yrittäjän vastuulla. Asiakas- ja potilasturvallisuutta heikentävät epäkohdat toiminnassa tai laitteistoissa korjataan välittömästi.
Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja muutettaessa on otettava
huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset.
Tähän kohtaan kirjataan, mitä muutoksia viranomaisten antaman ohjauksen tai
päätösten perusteella on tehty, jos ohjausta on saatu.
Tätä suunnitelmaa laadittaessa viranomaisten antamaa ohjausta tai toimintaa
koskevia päätöksiä ei ole ollut.
3.3 Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Kuntoutuksen tyypilliset riskit ja raportointi
Kuntoutuksen suurimmat riskit liittyvät tyypillisesti liikuntakokeiluihin ja
tavoitteiden saavuttamatta jäämiseen erinäisistä syistä. Itse hoidosta aiheutuvat riskit
ovat usein vähäisiä, mutta eivät olemattomia. Riskejä sisältyy mahdollisia allergisia reaktioita aiheuttavien aineiden käsittelyyn.
Infektioiden torjuntasuunnitelma (tartuntatautilain 17 §)
Tartuntatautilain 17 §:n mukaan terveydenhuollon palveluntuottajalla on oltava
infektioiden torjuntasuunnitelma. Toimintayksikössä noudatetaan THL:n
infektioiden torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia. Tavanomaiset varotoimet
ovat luettavissa THL:n sivulla. Sivun sisältö tallennetaan myös erillisenä PDF:nä tai
tulosteena henkilöstön käytettäväksi siltä varalta, että verkkosivu ei ole toiminnassa.
4. Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja
päivittäminen
4.1 Toimeenpano
Ajantasainen omavalvontasuunnitelma on yrityksen henkilöstön tiedossa ja saatavilla
kaiken aikaa yrityksen kotisivuilta.
4.2 Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen verkkosivuilla sekä paperiversiona toimipisteen vastaanottotilassa. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys,
jolloin suunnitelmaa on muutettu, jotta asiakkaiden saatavilla on aina suunnitelman
uusin versio.
Yrittäjä varmistaa omavalvontasuunnitelman lisäämisen yrityksen
verkkosivuille ja toimipisteisiin.
Toimintaterapia Satu Salo, omavalvontasuunnitelma, päivitetty 16.2.2025